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Publications
Rainer Guldin & Gustavo Bernardo (ed.), Best of Flusser Studies, forthcoming November 2018, Annablume Editora São Paulo.
“This selection presents some of the most inspiring essays published between 2005 and 2017 in the multilingual online journal Flusser Studies, based in the Università della Svizzera italiana in Lugano (Switzerland). The choice was not easy. First, we wanted to preserve the fundamentally multilingual orientation of the journal, which is based on Flusser’s own plurilingual writing practice constantly shifting between Portuguese, German, English and French. In this sense, four essays written in Portuguese and German respectively, and six in English have been included. Furthermore, languages and speakers have been mixed: we can find Germans writing in Portuguese and Brazilians writing in German. Secondly, we wanted to document the history of the journal by trying to include essays from the very first issue to the last ones. This history is closely connected to the people that have been making Flusser Studies over the years, and their very specific, if not unique points of view. Thirdly, we wanted to document the broad thematic orientation of the international research that has been collected in the first twelve years of the journal, which ranges from dialogue to doubt, from Guimarães Rosa to Franz Kafka, from Martin Buber to Martin Heidegger and Sigmund Freud, from photography to music, and from the apparatus to the Holocaust, to mention only a few. These editorial decisions have led to a very dense narrative of interrelated subjects but at the same time have forced us to renounce many other possible choices.” (From the “Introduction”).
Contributors: Andreas Ströhl, Joachim Michael, Rafael Cardoso, Gabriela Reinaldo, Rainer Guldin, Erick Felinto, Gustavo Bernardo, Andrea Soto, Robert Krause, Annie Goh, Simone Osthoff, Michael Hanke, Pedro Heliodoro Tavares, Eva Batličková.
Clemens van Loyen, Vilém Flusser in Brasilien: Eine Anthropophagie des Geistes (Film - Medium - Diskurs, Band 91), forthcoming September 2018, Königshausen & Neumann, Würzburg
https://www.verlag-koenigshausen-neumann.de/product_info.php/info/p8993_Vil-m-Flusser-in-Brasilien---Eine-Anthropophagie-des-Geistes--Film---Medium---Diskurs--Band-91-ca--450-Seiten--ca----49-80.html/XTCsid/4148cbeekklnp88m056k90ghr0
In Brasilien wird Vilém Flusser (1920–1991) zuweilen als brasilianischer Philosoph besprochen, in Deutschland wird sein Werk dagegen dem mitteleuropäisch-jüdischen Ideenraum zugeordnet. Fest steht: Der gebürtige Prager Vilém Flusser verbrachte mehr als dreißig Jahre in Brasilien. Auch seine Ideen sind hiervon nicht unberührt geblieben. Vorliegende Studie verbindet Werkanalyse, Biographie und Zeitgeschichte und geht zudem der Frage nach, inwiefern Flussers Texte als Arbeit an einer eigenständigen Kulturphilosophie in und für Brasilien zu verstehen sind, die anders als die marxistische Kulturkritik Frankfurter Prägung sich als ein ideologiefreies, der geschichtlichen Entwicklung enthobenes Denken betrachtet. Mittels einer an der Konstellationsforschung orientierten Methode greift sie Flussers interdisziplinäre und entgrenzende Denkweise auf, rekonstruiert sein weitverzweigtes intellektuelles Netzwerk und beleuchtet dabei auch weniger bekannte Akteure der zweiten Reihe. Der historischen und philosophischen Kontextualisierung übergeordnet ist der Ansatz der Verschränkung brasilianischen und mitteleuropäischen Denkens, das sich bei Flusser durch das kulturtheoretische Konzept der Anthropophagie des brasilianischen Modernismus und Hegels Begriff des Geistes illustriert findet.
Daniel Irrgang & Siegfried Zielinski (ed.), Erkundungen im anthropologischen Viereck: Lektionen im Kontext des Flusserschen Denkens (Schriftenreihe der HFG. Neue Folge, Forschungsreihe von HfG und ZKM Karlsruhe), March 2018, Wilhelm Fink
https://www.fink.de/katalog/titel/978-3-7705-6338-8.html
Der Dialog nicht nur zur kybernetischen Erzeugung neuer Informationen, sondern als Anerkennung des jeweils Anderen ist Dreh- und Angelpunkt im Werk Vilém Flussers. 1937, zwei Jahre vor dem Einmarsch der Truppen Nazideutschlands und seiner erzwungenen Emigration, hörte der junge Flusser zusammen mit seiner späteren Ehefrau Edith Barth in Prag Martin Bubers Vortrag „Vorurteil gegen Gott“. Der Kern der jüdisch geprägten Dialogphilosophie, das Realisieren des Ichs im Du, das Entwickeln des eigenen Denkens im Dialog, trieb den unermüdlichen Redner und Schriftsteller Flusser an. Der unbedingte Dialog ist auch der Antrieb der International Flusser Lectures, die 1999 durch das Vilém Flusser Archiv initiiert wurden mit der Idee, die Gedankenwelt des Prager Kulturphilosophen am Leben zu halten und sie regelmäßig zu überschreiten. Dieser Band stellt eine Auswahl der Vorträge zusammen und versammelt heterogene wie eigen- und widerständige Positionen im großzügigen Kontext des Flusserschen Denkens.
Mit Beiträgen von Christoph Asendorf, Norval Baitello jr., Klaus Bartels, Paola Bozzi, Hinderk M. Emrich, Harun Farocki, Susanne Hauser, Dietmar Kamper, Detlef B. Linke, Nils Röller, Elisabeth von Samsonow, Klaus Theweleit, Peter Weibel und Sigrid Weigel.
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Call for Papers
Santa Barbara Portuguese Studies, Academic Journal linked to Spanish and Portuguese Department of University of California, Santa Barbara, invites researchers about Vilém Flusser’s work to contribute to a special issue number to his legacy (http://www.spanport.ucsb.edu/sbps/home).
Vilém Flusser's life is as rich and diverse as his work. The thinker was born in Prague in 1920 and lived for more than thirty years in Brazil (1940-1972). In 1980, he settled in Provence, France, and died in a car crash in Bohemia, near the border with Germany, in 1991. The first text to be preserved was written in 1936, while the last work was interrupted forever by his death. Flusser's work presents a wide range of themes, like theory of media, philosophy of language, cultural criticism and analysis of works of art. The author himself wrote in Portuguese, German, English and French, often translating himself. Several of his essays have been translated into several languages. The best-known essay, Towards a Philosophy of Photography, is currently available in more than twenty languages. This inherent plurality of Vilém Flusser's work and life brings together researchers from different areas, focusing on different aspects of their production.
In this understanding, we have decided not to limit Santa Barbara Portuguese Studies Issue dedicated to Vilém Flusser, planned for October 2019, opening the possibility for all who dedicate themselves to the thinker's legacy. We can add to themes traditionally linked to Flusserian research: his relationship with German, Portuguese or with any other language that was part of his intellectual life; his theory of technical images; his status as stateless and how he dealt with it; and his criticism about modern civilization, covering topics such as the ambivalence of technical achievements and the tragedy of World War II. The multiplicity of focuses from which Flusser's work gives us freedom to accept contributions from more varied areas.
Deadline for submission: End of August 2019.
Guest Editors: Gustavo Bernardo Krause (gustavobernardokrause@gmail.com) and Eva Batličková (eva.batlickova@gmail.com)
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